fredag 4 januari 2008

Om bakning

Jag tycker om att baka och då särskilt bullar och kakor. De gångerna jag har gett mig in på brödbak har det visserligen blivit ätbart men inte särskilt gott. Oftast så smakar brödet mjöligt eller ingenting. Det har också blivit torrt och kompakt.


Eftersom jag vill kunna baka ett gott bröd tittade jag i en av mina många kok- och bakböcker som står och samlar damm hemma. Jan Hedh har skrivit en bok som kort och gott heter Bröd och den lär dig allt du vill veta om brödbak. Jag inser när jag läser i boken att det här med att baka bröd är en riktig konstart. Boken innehåller ord som glutenprov, fördeg, bortgöring och levain och förutom att jag inte förstår vad de betyder måste man ha rätt mjöl, rätt temperatur och rätt jästid för att få hela baket bra. Det här är givetvis överkurs. Jag gjorde ett helt enkelt bröd igår på vatten, mjöl, jäst och olja och det blev nog så lyckat men jag är sugen på att sätta en riktig surdeg.


Sagt och gjort. Jag ringde min fantastiska svärmor som kan en massa bra husmorsknep. Hon gav mig i princip ett helt recept på telefon men jag hängde inte riktigt med så jag följer nog boken och hoppas på det bästa. Jag får väl ringa henne igen om jag inte får till det.


I alla fall så ligger det nu en surdeg och jäser i köket hemma. I nästa vecka är den tänkt att bli en del av Olof Viktors ljusa bröd som ska vara lätt beroendeframkallande. Vi får väl se hur det går men spännande är det i alla fall.

Inga kommentarer: