torsdag 3 januari 2008

Nya illusioner

Nytt år. Nya tider. Nya löften. Mina värsta månader på året börjar nu, januari, febrauri och till viss del även mars för den är så lång. Under tiden jag väntar på våren brukar jag rensa ur mitt gamla liv, det vill säga städa ur kladdiga köksskåp och få bort skräp ur garderoben. Jag började redan i går med att möblera om i sovrummet och rensa ur burkar med gammalt smink som nästan hade blivit till en ny slags mikroorganism. Varför gör man inte det oftare? Istället tänker jag att ”Men, jo, jag kommer visst använda den där chockrosa ögonskuggan jag köpte sommaren -97.” och så blir den kvar i någon låda i ytterligare tre år. Men igår slängde jag friskt, och vips, öppnade sig nya ytor jag kan fylla med junk.


Mina nyårslöften är följande: Först det stående nyårslöftet sedan några år; börja träna. Och eftersom det är ett stående löfte är det inte särskilt troligt att det kommer uppfyllas, men jag är en vanemänniska så det vore dumt att börja lova något annat nu.

Löfte nummer två; sluta äta halvfabrikat och börja laga riktig mat. Ett löfte som faktiskt hållit hittills men så är vi bara tre dagar in på det nya året. På nyårsdagen motstod vi frestelsen att beställa pizza och lagade köttfärsbiffar med sås och ris. Och igår vispade jag ihop en laxpasta med pesto och haricots verts. Duktigt värre. Fast det var pesto på burk, det kanske räknas som halvfabrikat. Attans, det löftet höll i en dag.

Nå, det kanske räcker med löften för i år. Förutom att hålla mina nyårslöften planerar jag lägga tiden på att ta examen och hitta jobb. Bara det kommer räcka och bli över. Men, överlag, känns 2008 nytt och lovande. Som vanligt när det är nytt år.


Inga kommentarer: