lördag 23 maj 2009

Virkad bolero

Har precis blivit färdig med en virkad väst eller bolero såhär lagom till sommaren. Använde ett blandgarn i bomull och akryl som är mjukt och svalt. Jag hittade mönstret på flera sajter, bl a denna och denna. Mönstret som heter Top Down Round Yoke Cardigan, gör man själv genom ett gratisprogram som var väldigt smart men lite klurigt så det var tur att ena bloggen hade lagt upp en hur-man-gör-lista.

Virkningen var väldigt enkel däremot. Man börjar uppifrån och virkar neråt med jämna ökningar. När man är klar med oket gör man en luftmaskkedja för ärmarna och fortsätter virka tills man är nöjd med längden. Ärmarna lämnade jag orörda nu men jag tänker göra en svart kofta också och då ha trekvartsärm. Ett mycket användbart grundmönster.

3 kommentarer:

Louice sa...

Vet du var man kan hitta en beskrivning på svenska?

Angelique Lind sa...

Nej, tyvärr vet jag inte om det finns, men det finns flera sajter där man kan hitta översättning av virktermer från engelska till svenska. Jag letade lite och hittade bl a den här: http://virkverket.blogspot.com/2007/05/engelska-virktermer.html. Hoppas det kan hjälpa.

Louice sa...

Tack!